infakt__frame.jpgVlada Srbije usvojila je Predlog zakona o bezbednosti u saobraćaju kojim se, osim pooštravanja dosadašnjih kaznenih mera, uvode i izvesne novine koje predstavljaju standarnu praksu u većini zadapadnoevropskih zemalja. Ukoliko predlog zakona budueusvojen od stane parlamenta, to će značiti da će svi učesnici u saobraćaju morati da se prilagode sasvim drugačijim pravilima od onih koja su važila pune 22 godine, koliko je snazi važeći zakon.

Interesantno je da je prvi nacrt ovog zakona predložen još 2005. godine od strane stručnih ljudi iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju, ali da se vlada opredeila za onaj koji su zajedničkim snagama izradili nadležni u Ministarstvu unutrašnjih poslova i Ministarstvu za infrastrukturu. I dok prvi predlagač poručuje kako je sporno da se MUP bavi predlaganjem ovog zakona jer se akcenat, po prirodi stvari, postavlja na represivne mere umesto na prevenciju, ovi drugi poručuju kako je upravo njihov predlog zakona neophodna mera kako bi se do 2012. godine “upola smanjio broj poginulih u saobraćajnim nesrećama na putevima Srbije”.

Značajnu novinu predstavljaju pravila za polaganje vozačkih ispita i uvođenje probne dozvole u trajanju od godinu dana za vozače koji prvi put polože vozački ispit. Na taj način, više neće biti moguće da kanditat nakon dva teorijska časa sedne u automobil, već će svaki budući vozač biti obavezan da najpre pohađa 40-60 teorijskih časova, gde će, nakon uspešno položenog testa, imati pravo da pohađaju praktičnu obuku. Takođe, pre polaganja teorijskog dela, kandidati će morati da prođu kroz trening iz poznavanja i pružanja prve pomoći. Za sve one koji ispunjavaju uslove za upravljanje vozilom B kategorije a nisu navršili 18 godina, izdavaće se probna vozačka dozvola kad navrši 17 godina, koja će važiti do sticanja punoletstva. Vozači s probnom dozvolom neće smeti da upravljaju vozilom bez nadzora punoletne osobe koja poseduje vozačku dozvolu najmanje pet godina, a neće moći ni da upravlja vozilom u periodu od 23- 05 časova.
Jedna od bitnijih novina ovog zakona je i smanjenje dozvoljenog promila alkohola u krvi s 0,5 na 0,3, kao i smanjenje dozvoljene brzine u naseljenim mestima sa 60 na 50 kilometara na čas. Strogo će biti zabranjeno korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje, kao i svih tehničkih aparata koji upozoravaju na postojanje radara, a oglušivanje o ova pravila nesavesnog vozača će koštati 4.000 dinara.
Po donošenju novog zakona, u sastavu obavezne opreme biće i svetlosni prsluci na prednjim sedištima, a tokom dnevne vožnje će morati biti upaljeni prednji farovi.
Zakonom je predviđena i nova kategorija “nasilničke vožnje”, pod kojom se podrazumeva ekstremno prekoračenje brzine, neobaziranje na pešake, preticanje kolone vozila… a koje će biti oštro sankcionisano.
Ipak, najveću nepoznanicu ovdašnjim vozačima predstavlja uvođenje kaznenih poena za svaki počinjni prekršaj, na osnovu kojih se privremeno ili trajno oduzima dozvola, ali i izriču oštre novčane i zatvorske kazne. Kaznene poene će evidentirati nadležna organizaciona jedinica MUP-a koja zavodi svakog vozača u evidencija na osnovu pravosnažne presude o kažnjavanju. Svi kazneni poeni se brišu nakon 24 meseca, a maksimalan broj negativnih bodova, nakon čega se oduzima vozačka dozvola, iznosi 18, odnosno devet poena za ono lice koje poseduje privremenu dozvolu. Ostaje da se vidi da li će ovaj novi zakon uopšte biti usvojen u ovom obliku i da li će njegova primena uspeti da poveća bezbednost saobraćaja u Srbiji, na čijim putevima je od 1991. godine poginulo više od 17.000 ljudi, a više od 240.000 je lakše ili teže povređeno.

Prikaži još ovjava iz Društvo

Оstаvitе оdgоvоr

Vаšа аdrеsа е-pоštе nеćе biti оbјаvljеnа.

Pročitajte još

TA „Vaskršnji susreti planinara Srbije“

Prema kalendaru akcija PS Srbije PSD „Magleš “ iz Valjeva Vas poziva na Tradicionalnu akci…