Članom 17 tačka 24 Statuta opštine Valjevo predviđeno je da SO Valjevo postavlja građanskog branioca ili ombudsmana. Ova odredba uneta je u Statut još 2002. godine ali institucija gradskog branioca koji bi po odredbama Statuta štitio građane u odnosima i postupcima prema državnoj upravi do danas nije uvedena.
U Skupštinskoj proceduri sada je i Zakon o narodnom braniocu koji pedviđa rok od 6 meseci za uspostavljanje ove institucije.
– Sadašnji saziv ima dobru volju da ovu instituciju uvede u pravni sistem funkcionisanja lokalne samouprave, kaže Miroslav Vuković, predsednik SO Valjevo. Olakšavajuća je okolnost što je Zakon u skupštinskoj poceduri. Taj zakon precizira kvalifikacije koje aova institucija treba da ima kao i sam postupak građana pred ovim organom.
U vršenju svojih funkcija ombudsman je nezavistan i samostalan u odnosu na sve druge organe i pojedince što znači da ni jedan od organa vlasti uključujući i parlament nema pravo da mu se meša u rad , da izdaje bilo kakva uputstva u vezi sa vršenjem poslova a pogotovo mu ne može naložiti da započne ili obustavi neku istragu.
– Stručne službe sada pripremaju predlog i uskoro će pozvati sve koje ova problematika interesuje, ne samo političke i nevladine organizacije nego sva druga strukovna udruženja koja mogu biti predmet zaštite građanskog branioca. Planom budžeta za narednu godinu biće predviđena sredstva potrebna za građanskog branioca.
Predviđa se takođe nespojivost funkcije ombudsmana sa obavljanjem bilo koje druge ili određenih drugih poslova, kao i sa članstvom u političkim partijama, udruženjima, sindikatima.Tokom trajanja mandata ombudsman uživa imunitet što je još jedan od uslova njegove nezavisnosti. Postavlja se i pitanje da li je u našim uslovima moguće naći takvu osobu?
– Poželjno bi bilo da se postigne konsenzus svih političkih stranaka i predsednika opštine da se dođe do jedne ličnosti koja bi mogla da obavlja tu funkciju. Zakonodavac je predvideo šest meseci za uvođenje građanskog branioca što znači da se predvidelo da će biti problema da se dodje do takve ličnosti.
Ombudsman je prvi put uveden Ustavom Švedske 1809. god. a počeo je da funkcioniše od 1.marta 1810.g. kao zastupnik, predstavnik ili povernik parlamenta za nadzor nad poštovanjem zakonitosti od strane službenika javnih službi i sudija. Danas postoji u oko 200 država i predstavlja jedan od nezaobilaznih elemenata u uređenju modernog demokrartskog društva. Cilj delovanja ombudsmana je da pojedinca zaštiti od zloupotreba upravne vlasti, narocito od nepravdi. Ombudsmanu se može obratiti svako ko smatra da su aktom ili radnjom organa uprave povređeni neko njegovo pravo ili sloboda ustanovljeni ustavom ili zakonom. Pritužba se podnosi u pismenom obliku, bez posebno utvrđene forme i ne podleže plaćanju takse. Pritužba sadrži naziv organa na čiji se rad odnosi, opis povrede prava, činjenice i dokaze koji potkrepljuju pritužbu, podatke o tome koja su pravna sredstva iskorišćena i lično ime i adresu podnosioca.
Za lokalnu vlast koristan je jer smanjuje pritisak gradjana na izvršnu vlast opštine u vidu pritužbi, žalbi i sl. narodni advokat nije politički organa već je to organ koji se stara da upravne stvari obavljaju u skladu sa pravilima struke i standardima ljudskih prava. Ne opterećuje budžete shodno koliko štedi kontrolom lošeg rada uprave.Takođe mogu postojati opšti i specijalizovani ombudsmani čija se nadležnost prostire na pojedine oblasti društvenog života ili na zaštitu određene kategorije stanovništva.
nadležnost prostire na pojedine oblasti društvenog života ili na zaštitu određene kategorije stanovništva.
@@@

Prikaži još ovjava iz Samouprava

Оstаvitе оdgоvоr

Vаšа аdrеsа е-pоštе nеćе biti оbјаvljеnа.

Pročitajte još

Za opremanje igrališta u valjevskim obdaništima 11 miliona dinara

Grad Valjevo će dobiti 11 miliona dinara za opremanje igrališta u dvorištima valjevskih ob…