Razvoj putničke avijacije možda nije onako dinamičan kao razvoj vojnih letilica, ali je svakako isto tako zanimljiv. Avioni fabrike Junkers & Co iz Nemačkoj obeležili su period razvoja civilne avijacije između dva svetska rata. Na čelu kompanije bio je profesor Hugo Junkers, koji se rano zainteresovao za razvoj aviona sa samonosećim (nepoduprtim) krilima. Njegov rad naslanjao se na tehnolška otkrića fabrike Duren Metal Co., koja je razvila otpornu aluminijumsku leguru pod nazivom Duraluminijum (krace Dural). Junkers je duralnim pločama radi ukrućenja dao talasastu formu, ali je bio ograničen tehnološki ispočetka na ploče koje su imale zakrivljenost samo u jednoj ravni. Taj “nabrani” aluminijum je postao neka vrsta zaštitnog znaka Junkersa u međuratnom periodu, kao što će to kasnije biti i Junkersove komandne površine iza i ispod aerodinamički čistog krila. Iako je tokom Prvog sv. rata Junkers realizovao deset metalnih aviona, model F.13 poleteo je prvi put 25. juna 1919. godine. U početku ga je pokretao motor Mercedes D.III, od 160 KS, korisćen još u ratu.
Sa tim motorom maksimalna brzina bila je 128 km/h, a najveće trajanje leta 3 sata 45 minuta. Vec 13. septembra iste godine avion tipa F.13 popeo se na visinu od 6750 m, noseći osam osoba. Prostor za pilota bio je poluzatvoren, ali je putnička kabina bila potpuno zatvorena. Avioni su najcešće ostavljani u boji zaštićenog aluminijuma, dok je motorski deo bio najcešće bojen u crno. Procenjuje se da je proizvedeno oko 350 komada F.13, u matičnoj fabrici i licencno u inostranstvu.
Ako je Junkers svojim metalnim konstrukcijama pokazao pravac u kojem će se razvijati putnicki avion kad je izbor materijala u pitanju, Douglasovi DC-1, DC-2 i DC-3 postavili su aerodinamički i strukturno osnove koncepta modernog putničkog aviona. Posle rata nametnula se američka vazduhoplovna industrija, koja je narasla i osnažena velikim ratnim porudžbinama jedina mogla da ponudi adekvatan broj savremenih putničkih aviona. Na osnovu pozitivnih iskustava sa dvomotornim putničkim avionima sa nosećom oplatom, još pre napada na Pearl Harbor u SAD je planiran četvoromotorni putnički avion. Realizovani su i prototipovi, koji su se, kao DC-4 našli prvo u vojnoj upotrebi kao transporteri, a kasnije zavladali nebom na putničkim linijama i ostali u saobraćaju sve dok ih brzi mlaznjaci nisu istisnuli.
Počev od marta 1946. American je uveo DC-4 na unutrašnje linije, na relaciji New York-Los Angeles. I evropske kompanije nisu dugo čekale da uvedu DC-4, ali ga je ubrzo istisnuo bolji DC-6.. U odnosu na DC-4, novi avion DC-6 bio je veće nosivosti i doleta, i sa većom brzinom krstarenja, što je sve bilo krajnje interesantno za aviokompanije. Dve godine kasnije pojavio se poboljšani DC-6A. Bio je duži od osnovnog modela, imao veću nosivost i jače motore. Iz njega je izveden DC-6C, kombinovani putničko/teretni avion. Bilo je proizvedeno 75 civilnih i jos 167 vojnih primeraka ovog modela. 23. januara 1951. poletela je varijanta DC-6B, najproizvodjenija varijanta za civilno tržište.
Prototip DC-7 poleteo je prvi put 18. maja 1953. Sledeća verzija bila je DC-7B, sa 2000 kg većom poletnom težinom i korisnim teretom većim za 700 kg. Prototip je poleteo 25. aprila 1955. i prvi ga je upotrebio Pan Am na transkontinentalnim linijama. Ukupno je proizvedeno 97 primeraka. Veliki četvoromotorni putnički avioni četrdesetih, pedesetih pa i šezdesetih godina značajni su iz nekoliko razloga. Pre svega dokazali su da su interkontinentalni letovi, preleti okeana i dugačke linije rutinska stvar. Uvođenjem kabina pod pritiskom povećali su visine leta, i time poboljšali bezbednost i udobnost. I najzad, povećali su broj putničkih mesta do oko sto putnika, i svojom pouzdanošću omogućili snažan razvoj vazdušnog transporta u svetskim razmerama.
do oko sto putnika, i svojom pouzdanošću omogućili snažan razvoj vazdušnog transporta u svetskim razmerama.
@@@

Prikaži još ovjava iz Razno

Оstаvitе оdgоvоr

Vаšа аdrеsа е-pоštе nеćе biti оbјаvljеnа.

Pročitajte još

TA „Vaskršnji susreti planinara Srbije“

Prema kalendaru akcija PS Srbije PSD „Magleš “ iz Valjeva Vas poziva na Tradicionalnu akci…